onsdag 9 maj 2012

Hitta själv på nyttiga ogräsdrinkar!

Namnet ogräs är nedvärderande med tanke på hur värdefullt det är - det säger jag nu när har lärt mig mycket om hur variationsrikt det kan användas. Jag har fått smaka på spännande kreationer hos Katarina Modig som är expert på att använda nästan allt som växer utanför hennes dörr. Med eget ogräs samt egna odlingar klarar hon sig hela året utan att köpa mycket i affären. Jag har bl.a. fått smaka på hennes egna torkade tomater - helt fantastiskt!

Här finns massor av vitaminer och mineraler alldeles gratis 
och man behöver inte ens odla själv det är bara att ta för sig!



Och så här enkelt är det -
Mixa ogräs:
nässla, maskros, målla, harsyra, ängssyra, skräppa, groblad, röllekeblad, lönnblad, rönnblad m.m.
med Banan eller avokado, vitlöksklyftor, citron, ingefärsbitar, blad från kärleksört, vinbärsblad, annat grönt man odlar (sallad, portlak, mangold, isört, spenat,…) tomater, groddar av olika slag och alla sorters bär som är tillgängliga.
Krossa linfrön eller ta dem hela och tillsätt vätska (te, juice, vatten, mm) låt bli till sörja och mixa allt! 
Det blir mer som mousse då istället för att dricka det.




i min trädgård just nu: kärleksört, maskros, jordgubbsblad, vinbärsblad, hallonblad










 
mina älskade nässlor

Det är bara fantasin som sätter gränser

Alltså man skall ta vad man har och mixa – det blir en fantastisk grön drink som man kan variera om den skall vara som komplement till en huvudrätt (nåt grillat) eller som en förrätt eller med mera vätska som en kall soppa. Sötma och bitterhet varieras efter tycke och smak! Pynta med ätlig blomma!

       Vrålnyttigt!                                                       Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar