söndag 3 juni 2012

Watch that view! Alla kan få havsutsikt....

Therese på Tavelmakaren har gjort det igen, fått en vacker bild att lysa. Det blev havsutsikt. Titta på de fina bilderna och läs om konstverkets historia nedan.
Fönstret fick jag tag på via en kollega till min man när vi bodde på Gotland för många år sedan. Det har suttit i en gammal kvarn i Källunge. Om kvarnen finns kvar idag vet jag faktiskt inte. Det var meningen att den skulle brännas ned då, annars hade jag nog inte fått fönstret. Då hade jag ingen aning om vad jag skulle ha fönstret till men jag tyckte om det så jag packade det noga och har sedan vårdat det genom ett flertal flyttar. Motivet kommer från en underbar, fullständigt folktom vistelse på Hållö i april för några år sedan. Det blir ett väldigt speciellt ljus på Hållö tack vare den ljust rosa graniten och detta gör att bilden lämpar sig särskilt väl för den här typen av montage. Vi ville montera bilder med ljus bakom för att kunna återge en del av det vi ser i processen med att jobba fram bilder till utställningar och annat. Hur bra skrivare eller tryck man än har så går en del av upplevelsen alltid förlorad när en bild hamnar på papper. Förr tittade man på diabilder för denna effekt men det finns ju nästan inte kvar längre. Och det är ju inget man kan ha framme jämt. Lite i taget, har det här sättet att montera bilder vuxit fram. Vi har en del kvar att fullända med tekniken men uttrycket är vi redan väldigt nöjda med!


 vackra detaljer
Konstverket som är ett unikat finns att köpa
kontakta Therese på Tavelmakaren




Gillar man idén men vill ha en egen bild i ett eget fönster eller monterat på något annat sätt så går det bra att beställa. Tavelmakaren hjälper gärna till med det också. Vi lämnar offert efter förfrågan.


Möjligheterna är många och detta kan t.ex. bli en unik och mycket personlig present till någon som har allt eller varför inte till dig själv?

1 kommentar:

  1. Snyggt Rafaela! dina bilder är fantastiska och gör konstveket rättvisa. Kram Brittnger

    SvaraRadera